Tidsåtgång & Målgupper:
Dessa utbildningar är för dig som:
1. Lärare i förskola (1–5 år) f-klass, fritidshem, barnskötare. Utbildningen är baserad på läroplan för förskolan förordningen (SKOLFS 2018:50, från och med 1 juli 2019).2. Lärare grundskola lågstadielärare årskurs 1 - 6 samt låg- och mellanstadiet Utbildningen är baserad på förordningen (SKOLFS 2010:37) om läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet.
3. Lärare fritidspedagoger/fritidslärare, fritidsledare. Utbildningen är baserad på förordningen (SKOLFS 2010:37) om läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet.
4 timmar per lärargrupp inklusive reflektion i samband med lunch Förmiddag: 09.00-12.00 - Eftermiddag: 13.00-17.00 Reflektion i samband med mellanmål under eftermiddagen
Att lära in svenska ute
Naturen som klassrum – En 1/2 dag med praktiska övningar
Lära in svenska ute är en aktivitet med svenskundervisning i uterummet, där fantasi och lust att skapa utvecklas. Utomhus tränar eleverna sin förmåga att uttrycka tankar och känslor, delta i samtal, reflektera och redovisa muntligt, samtidigt som de språkliga upplevelserna bearbetas, struktureras och dokumenteras.
Naturkontakt och språkanvändning ger insikter om vikten av att delta i demokratiska processer för en hållbar värld!
Utematlagning & Grön fredag
Naturen som klassrum – En 1/2 dag med praktiska övningar
Måltider och matlagning utomhus ger kunskaper i friluftsteknik, ansvar, samarbete och gemenskap. Vi använder råvaror direkt från vår egen odling. Barnen delas in grupper med olika arbetsuppgifter. Några väger och mäter, andra skalar och hackar, några kryddar och tillagar över elden. Alla elever är delaktiga.
Uteköket är navet för aktiviteten. Närproducerade råvaror och ekologiska grönsaker används i maten
För hållbar utveckling
Naturen som klassrum – En 1/2 dag med praktiska övningar
Prova på och låt eleverna inspireras för ökad kunskap om möjligheterna och fördelarna med att lägga pedagogiska aktiviteter utomhus. Övningar och teman som bidrar till att ge eleverna handlingskompetens, insikt och möjlighet att påverka sin egen situation.
Under dagen förmedlas känslan för väder, klimat, värme och kyla med direkta möten med vegetation, växter, djur under de fyra årstiderna
Matematik ute
Naturen som klassrum – En 1/2 dag med praktiska övningar
Leka och lära matematik ute innehåller övningar som lekfullt tränar detta. övningarna ingår samarbete, rörelse och kunskap om naturen som naturliga moment.
Eleverna får använda både fantasi och kreativitet och upptäcka att matematikens regler gäller såväl i läroboken som i naturen.Praktiska övningar ute stärker självförtroendet och gör matematiken både rolig och begriplig.
Fakta Utomhuspedagogik
Vad är utomhuspedagogik
Utomhuspedagogik är ett tematiskt och ämnesövergripande forsknings- och utbildningsområde. Utemiljö och upplevelse är centralt och lärandet förläggs i hög grad till utomhusmiljön. Utomhuspedagogik vill vara ett komplement till den traditionella pedagogiken och betonar att upplevelser i den miljö som omger oss ska utgöra en bas för inlärning. Utomhusmiljön är en ständigt aktuell kunskapskälla. Här finns ett rikt material för såväl historiska tillbakablickar som studier av nutid och framtid inom olika ämnesområden.
Utgångspunkten för lärandet är att verklighetsanknytningen och utomhusmiljön kan vara av varierande slag; hembygden, staden, skogen m.m. Utomhusmiljön är för utomhuspedagogen en lika självklar lärandemiljö som bibliotek eller klassrum. Kunskap är för utomhuspedagogen reflekterad erfarenhet; en kunskap som förenar erfarenhet, direkt upplevelse och språkliga begrepp. Att synliggöra människan/samhället i de lokala och globala kretsloppen är en viktig aspekt.